Nr. 2348 - cu privire la contestația nr. CEC-10 AP/66 din 12 februarie 2019 a domnului Maxim Lebedinschi, reprezentantul cu drept de vot consultativ al Partidului Politic ,,Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” în Comisia Electorală Centrală

  • 17.02.2019
  • 4996
  • 0

H O T Ă R Î R E

cu privire la contestația nr. CEC-10 AP/66 din 12 februarie 2019 a domnului Maxim Lebedinschi, reprezentantul cu drept de vot consultativ al Partidului Politic ,,Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” în Comisia Electorală Centrală

 

La 12 februarie 2019, domnul Maxim Lebedinschi, reprezentantul cu drept de vot consultativ al Partidului Politic ,,Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” (în continuare – PSRM) în Comisia Electorală Centrală, a depus o contestaţie, înregistrată sub nr. CEC-10 AP/66, prin care solicită să-i fie aplicate concurentului electoral Partidul Regiunilor din Moldova (în continuare – PRM) sancțiunile ce se impun conform legislației electorale, inclusiv Comisia să înainteze instanței o cerere de anulare a înregistrării, în cazul în care se va constata temei pentru aceasta.

În motivarea contestaţiei, autorul arată că pe pagina oficială a președintelui PRM, Alexandru Kalinin, acesta anunța la 31 ianuarie 2019 despre faptul că va avea loc o prezentare de tip închis a unui film intitulat „Fără hotare”. Contestatarul menționează că prezentarea a avut loc la ora 18:30 în incinta Teatrului „Vasile Alecsandri” din or. Bălți, intrare liberă. Producător al filmului este însuși domnul Alexandru Kalinin în care vorbește despre migranții Republicii Moldova în Federația Rusă, adică discută chestiuni similare  cu agitația sa electorală. În  contestație se subliniază că postările domnului Alexandru Kalinin sînt sponsorizate, adică promovate contra plată.

În calitate de probe contestatarul a prezentat cîteva capturi de ecran de pe pagina oficială de Facebook a domnului Alexandru Kalinin.

Contestatarul își întemeiază cerințele pe art. 41 alin. (2) lit. a), d) - f), alin. (4)-(6) și (10) din Codul electoral, susținînd că partea ale cărei acțiuni se contestă nu a raportat nici o cheltuială pentru postările sponsorizate, pentru producerea filmului electoral, pentru locațiunea sălii de teatru și pentru materialul necesar rulării filmului. În concluzia celor afirmate, consideră că PRM în calitate de concurent electoral a utilizat fonduri financiare și materiale nedeclarate, care nu vor fi luate în calcul la stabilirea respectării plafonului mijloacelor din fondul electoral.

 

Prin referința depusă și înregistrată la Comisia Electorală Centrală sub nr. CEC-10AP/66/R, concurentul electoral PRM confirmă că la data de 31 ianuarie  2019 a avut loc prezentarea de tip închis a filmului „Fără hotare” („Без границ”), filmat încă în anul 2017 în cadrul proiectului 90180.ru, desfășurat pentru acordarea ajutorului cetățenilor străini de diferite etnii, aflați pe teritoriul Federației Ruse.

Partea ale cărei acțiuni se contestă infirmă argumentul contestatarului conform căruia filmul s-ar referi doar la migranții moldoveni, susține că filmul are caracter informativ și este dedicat problemei migranților de diferite naționalități aflați pe teritoriul Federației Ruse. În calitate de probă a prezentat stikul de memorie pe care este înregistrat filmul „Fără hotare” („Без границ”).

PRM mai afirmă că filmul nu are un conținut politic, nu cuprinde vreun îndemn către  oameni să-l voteze și nici într-un fel nu reprezintă agitație electorală.

În privința afirmațiilor contestatarului despre nereflectarea cheltuielilor pentru locațiunea sălii și rularea filmului în rapoartele financiare ale concurentului electoral PRM, acesta precizează că toate cheltuielile pe care le-a suportat au fost arătate în raportul prezentat Comisiei Electorale Centrale la data de 1 februarie 2019. În calitate de probă anexează ordinul de plată nr. 1 din 30 ianuarie 2019.

Cu referire la postările sponsorizate, cu alte cuvinte contra plată, pe rețeaua de socializare Facebook, PRM afirmă că acestea se efectuează în baza contractului de prestări servicii  /servicii de publicitate web/ nr. 28/01 din 28 ianuarie 2019, iar plata serviciilor va fi făcută după îndeplinirea volumului de servicii prevăzute în contract, adică în ultima zi a campaniei electorale.

În baza celor prezentate în referință, PRM solicită respingerea contestației.

 

Urmare a examinării contestației, a referinței şi a materialelor prezentate de părți, Comisia Electorală Centrală constată următoarele.

Potrivit art. 71 alin. (6) din Codul electoral, contestațiile al căror obiect este finanțarea campaniei electorale de către concurenții electorali se examinează de Comisia Electorală Centrală.  

Astfel, calitatea de concurent electoral a fost atribuită PRM la 28 ianuarie 2019 prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 2170.

În cazul în care concurentul electoral intenționează să-și desfășoare campania  electorală cu resurse financiare, acesta este obligat să respecte condițiile stabilite de art. 41 și 43 din Codul electoral și de Regulamentul privind finanțarea campaniilor electorale, aprobat prin hotărîrea nr. 3352 din 4 mai 2015 (în continuare – regulament), cu modificările ulterioare.

Astfel, domnul Maxim Lebedinschi, reprezentantul cu drept de vot consultativ al concurentului electoral PSRM, susține că PRM în calitate de concurent electoral a încălcat normele menționate supra.

Din materialele de care dispune Comisia, rezultă că PRM a deschis la bancă pe data de 30 ianuarie 2019 contul cu mențiunea „Fond electoral” cu nr. 22510211426.

La 1 februarie 2019, partea ale cărei acțiuni se contestă a depus la Comisie primul raport privind veniturile și cheltuielile din campania electorală, în care este reflectată o donație în sumă de 6816 lei, iar la  articolul „Cheltuieli în campania electorală” este arătată suma de 6070,14 lei, dintre care 27 lei reprezintă servicii bancare, iar suma de 6043,14 este reflectată pentru chirie, inclusiv cheltuieli aferente.

În contextul examinării contestației, concurentul electoral PRM a prezentat Comisiei un contract încheiat cu Teatrul Național de Stat „Vasile Alecsandri” din or. Bălți. Potrivit pct. 1, 2 și 4 din contract, teatrul se angajează să pună la dispoziția PRM sala mare pentru data de 31 ianuarie 2019 începînd cu ora 18.00 și să asigure furnizarea curentului electric pentru petrecerea evenimentului în schimbul sumei de 6043 lei 14 bani. Partea ale cărei acțiuni se contestă a prezentat și ordinul de plată nr. 1 din 30 ianuarie 2019, conform căruia din contul MD65ML000000022510211426 a fost virată suma de 6043,14 lei în contul Teatrului Național de Stat „Vasile Alecsandri”, destinația plății: plata pentru chirie spațiu și servicii comunale. Respectiv din ordinul de plată prezentat ca probă rezultă că achitarea serviciului a fost în conformitate cu art. 41 alin. (4) din Codul electoral, care stabilește că toate cheltuielile pentru campania electorală se efectuează din mijloacele de pe contul cu mențiunea „Fond electoral”.

Cît privesc postările de promovare contra cost, acestea se realizează în baza contractului nr. 28/01 din 28 ianuarie încheiat cu SC „Informatix” SRL, prestarea serviciilor fiind stabilită pentru perioada 28.01.2019 - 23.02.2019, iar conform condițiilor contractuale prețul serviciilor va fi în funcție de volumul prestărilor și achitarea acestora se va efectua în baza actului final de predare-primire a serviciilor.

 Prin urmare, analizînd prin contrapunere argumentele contestatarului și probele prezentate de partea ale cărei acțiuni se contestă, Comisia ajunge la concluzia că PRM a respectat prevederile art. 41 și art. 43 din Codul electoral, și anume: are deschis un cont cu mențiunea „Fond electoral”, plata chiriei pentru sala teatrului a fost efectuată  din acest cont și reflectată corespunzător în raportul financiar prezentat Comisiei. 

În ceea ce privește cheltuielile pentru postările de promovare contra cost, concurentul electoral PRM în referința depusă la Comisie a menționat că acestea vor fi reflectate în raportul final privind veniturile și cheltuielile din campania electorală.

În context, Comisia reține prevederile pct. 11 din regulament, potrivit cărora ultimele achitări din contul cu mențiunea „Fond electoral” se fac cel tîrziu în ziua anterioară prezilei alegerilor și recomandă concurentului electoral PRM ca în raportul ce urmează a fi depus la 22 februarie 2019 să reflecte cheltuielile pentru postările sponsorizate, întrucît se interzice să se efectueze virări din contul „Fond electoral” după prezentarea raportului final, instituția bancară avînd obligația de a bloca aceste operațiuni.

Declarațiile contestatarului despre faptul că filmul „Fără hotare” are caracter de agitație electorală și cele în privința plafonului nu pot fi reținute, deoarece din proba examinată (stikul de memorie) filmul nu conține semne de agitație electorală în favoarea concurentului electoral PRM, prin prisma definiției de „agitație electorală” prevăzută la art. 1 din Codul electoral.

Pentru motivele expuse și în temeiul art.18 alin. (2), art. 71 alin. (1) și (6), art. 72 din Codul electoral nr. 1381-XIII din 21 noiembrie 1997 și a prevederilor Regulamentului privind procedura de examinare şi soluţionare a contestaţiilor de către organele electorale în perioada electorală, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 3353 din 20 iulie 2010, Comisia Electorală Centrală hotărăşte:

 

  1. Se respinge ca neîntemeiată contestația nr. CEC-10AP/66 din 12 februarie 2019 a domnului Maxim Lebedinschi, reprezentantul cu drept de vot consultativ al Partidului Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” în Comisia Electorală Centrală.
  2. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

 

Vicepreşedintele

Comisiei Electorale Centrale                                                                              Rodica CIUBOTARU

 

Secretarul

Comisiei Electorale Centrale                                                                    Veaceslav AGRIGOROAE

 

Chişinău,  17 februarie 2019

Nr. 2348