Nr. 2337 - cu privire la contestația nr. CEC-10AP/62 din 12 februarie 2019 a concurentului electoral Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”

  • 15.02.2019
  • 3543
  • 0

HOTĂRÎRE

cu privire la contestația nr. CEC-10AP/62 din 12 februarie 2019 a concurentului electoral Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”

 

            La data de 12 februarie 2019, Partidul Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” (în continuare – PSRM) a depus la Comisia Electorală Centrală o contestație, înregistrată sub nr. CEC 10-AP/62, prin care solicită:

  1. admiterea contestației;
  2. anularea hotărîrii nr. 90 din 9 februarie 2019 a Consiliului electoral al circumscripției electorale uninominale nr. 12, or. Sîngerei „Cu privire la sesizarea nr. 3 din 4 februarie 2019 parvenită de la Sectorul de Poliție nr. 1 al Inspectoratului de Poliție Sîngerei”.

Contestatarul, în motivarea contestației, arată că prin hotărîrea contestată s-a luat act de Încheierea din 2 februarie 2019 a Sectorului de Poliție nr. 1 al Inspectoratului de Poliție Sîngerei și s-a dispus atenționarea PSRM, a Sectorului de Poliție 1 al Inspectoratului de Poliție Sîngerei și a Primăriei or. Sîngerei asupra faptului folosirii bunului public neautorizat și fără plata respectivă.

PSRM menționează că hotărîrea consiliului electoral este lipsită de temei și contravine legislației electorale, este pasibilă de a fi anulată, deoarece, pornind de la atribuțiile legale ale Consiliului electoral al circumscripției electorale uninominale nr. 12, or. Sîngerei (în continuare – CECEU nr. 12), acesta din urmă trebuia să transmită administrației publice locale spre examinare conform competenței materialele venite de la Inspectoratul de Poliție Sîngerei, dar să nu pună în mod abuziv în sarcina organelor respective obligații neprevăzute de lege.  

Adițional, precizează că procedura de notificare privind amplasarea corturilor pentru agitație electorală este reglementată de Legea nr. 26-XVI din 22 februarie 2008 privind întrunirile și în acest sens pe 28 ianuarie 2019 a depus o declarație prealabilă la Primăria or. Sîngerei despre amplasarea unui cort pentru distribuirea informației politice pe piață vizavi de Centrul Comercial „Econom”. În răspunsul său Primăria or. Sîngerei a comunicat că pe terenul respectiv zilnic se înregistrează un flux mare de transport auto, care prezintă pericol pentru desfășurarea unei asemenea campanii și în aceste condiții nu poate permite amplasarea cortului pentru informații. Totodată, Primăria menționează că răspunsul formulat nu trebuie interpretat ca refuz, ci ca o manifestare a datoriei de a proteja populația, iar privitor la Inspectoratul de Poliție Sîngerei, acesta, în urma examinării sesizării, nu a constatat abateri, bazîndu-se pe aceeași Lege privind întrunirile.

În contestație, PSRM subliniază că nu poate un organ electoral să atenționeze administrația publică locală, Inspectoratul de Poliție Sîngerei și PSRM asupra folosirii mijloacelor și bunului public neautorizat și fără plata respectivă, acțiuni calificate în baza art. 52 alin. (7) din Codul electoral, iar prin hotărîrea nr. 90 din 9 februarie 2019, CECEU nr. 12 și-a depășit atribuțiile prevăzute de lege.

Mai menționează că pentru amplasarea unui cort nu trebuie încheiate contracte de locațiune sau efectuate plăți, această activitate fiind cu titlu gratuit pentru toți concurenții electorali.

Prin referința, înregistrată la Comisie sub nr. CEC 10-AP/62/R din 14 februarie 2019, CECEU nr. 12 a solicitat respingerea contestației ca fiind neîntemeiată, cu menținerea în vigoare a hotărîrii sale nr. 90 din 9 februarie 2019.

În susținerea sa, CECEU nr. 12 relevă că, la data de 4 februarie 2019, șeful sectorului de poliție nr. 1 al Inspectoratului de Poliție Sîngerei a depus la consiliul electoral un demers privind examinarea materialului acumulat, în temeiul sesizării unui locuitor al or. Sîngerei, privind instalarea neregulamentară de către reprezentanții PSRM a unui cort în care se distribuie materiale electorale, cu propunerea examinării faptului semnalat și informarea despre decizia adoptată.

Potrivit Circularei nr. 119 din 28 ianuarie 2019 a Comisiei Electorale Centrale privind Opinia consultativă a Curții Supreme de Justiție, consiliile electorale uninominale examinează toate contestațiile privind acțiunile concurenților electorali.

 CECEU nr. 12 precizează că hotărîrea contestată a fost adoptată în baza demersului Sectorului de poliție nr. 1 al Inspectoratului de Poliție Sîngerei și în scopul neadmiterii încălcării cerințelor Codului electoral, al asigurării respectării drepturilor tuturor concurenților electorali.

În argumentarea legalității hotărîrii sale, CECEU nr. 12 invocă art. 29 lit. a), art. 34 alin. (2), art. 52 alin. (6) și (7), alin. (9) din Codul electoral, precum și dispoziția nr. 195 din 28 decembrie 2019 a Primarului or. Sîngerei, prin care sînt stabilite locurile de desfășurare a întrunirilor concurenților electorali cu alegătorii, și anume în sala de ședințe a primăriei și în clubul s. Vrănești.

Suplimentar, face trimitere la răspunsul nr. 8-035/01 din 28 ianuarie 2019 a Primăriei or. Sîngerei, prin care reprezentanții PSRM au fost informați despre faptul că nu se permite amplasarea cortului pentru distribuirea informației electorale în locul solicitat, fiindu-le atribuit un alt spațiu – terenul din preajma str. Independenței, or. Sîngerei, adiacent cu ÎCS „EUROCONFEX”, în scopul respectării drepturilor tuturor concurenților electorali, din motivul existenței pericolului pentru cetățeni.

 

Examinînd materialele cauzei, Comisia constată următoarele. 

La data de 9 februarie 2019, CECEU nr. 12 a adoptat hotărîrea nr. 90, prin care a luat act de Încheierea din 2 februarie 2019 a Sectorului de Poliție nr. 1 al Inspectoratului de Poliție Sîngerei și a atenționat PSRM, Sectorul de Poliție nr. 1 al Inspectoratului de Poliție Sîngerei și Primăria or. Sîngerei asupra faptului folosirii bunului public neautorizat și fără plata respectivă.

Fiind în dezacord cu hotărîrea adoptată, la data de 12 februarie 2019, PSRM a contestat hotărîrea respectivă la Comisia Electorală Centrală, solicitînd anularea acesteia.

În conformitate cu art. 72 alin. (1) din Codul electoral, hotărîrile consiliului electoral de circumscripție pot fi contestate la organul electoral ierarhic superior în termen de 3 zile de la adoptarea hotărîrii. Astfel, Comisia reține că termenul legal de depunere a contestației a fost respectat de contestatar, iar contestația corespunde cerințelor de formă și de fond.

Din materialele prezentate de ambele părți, rezultă că, la data de 28 ianuarie 2019, președintele Organizației Teritoriale Sîngerei a PSRM a înregistrat la Primăria or. Sîngerei o solicitare de a-i fi pusă la dispoziție piața vizavi de centrul comercial „Econom” din or. Sîngerei, pentru perioada 28 ianuarie – 25 februarie 2019, între orele 08:00 – 16:00, cu scopul de a instala un cort pentru distribuirea de pliante, ziare privind campania electorală pentru alegerile parlamentare din 24 februarie 2019. Cu același scop, la data de 31 ianuarie 2019, președintele Organizației Teritoriale Sîngerei a PSRM a înregistrat la Primăria or. Sîngerei o Declarație prealabilă, fiind solicitat același spațiu pentru instalarea cortului, însă pentru perioada 30 ianuarie – 25 februarie 2019, între orele 08:00-17:00.

Potrivit răspunsului nr. 8-035/01 din 28 ianuarie 2019, Primăria or. Sîngerei a informat că  pe terenul respectiv zilnic se înregistrează un flux mare de transport auto, care prezintă pericol pentru desfășurarea unei asemenea campanii și în aceste condiții nu poate permite amplasarea cortului pentru informații. Totodată, Primăria or. Sîngerei mai menționează că răspunsul formulat nu trebuie interpretat ca refuz, ci ca o manifestare a datoriei de a proteja populația.

Conform Încheierii Sectorului de Poliție nr. 1 din 2 februarie 2019 pe rezultatul examinării materialului R-2 cu nr. 0439 din 30 ianuarie 2019, în temeiul Legii privind întrunirile și al prevederilor art. 441 din Codul contravențional nr. 218-XVI din 24 octombrie 2008, s-a constatat lipsa faptei contravenționale și s-a dispus încetarea examinării materialului.

Totodată, conform dispozițiilor art. 2 al Legii privind întrunirile, obiectul legii îl reprezintă modul de organizare și desfășurare a întrunirilor în afara clădirilor. Potrivit alin. (2) al aceluiași articol, nu sînt supuse prevederilor Legii privind întrunirile organizarea și desfășurarea întrunirilor cu caracter religios, sub orice formă de oficiere a unor servicii divine, sau a altor manifestări tradiționale; a manifestărilor sportive, cultural-artistice și a altor activități de divertisment; a acțiunilor cu caracter comercial. Prin urmare, modul de organizare a întrunirilor, inclusiv cu caracter politic, electoral și de orice natură, cu excepția celor prevăzute la alineatul (2) al art. 2 din Legea privind întrunirile, se reglementează de această lege, fiind una specială în acest domeniu.

Art. 5 al Legii privind întrunirile stabilește că întrunirile se pot desfășura în orice loc deschis publicului în afara clădirilor sau în afara altor spații închise accesului liber. Același articol prevede că întrunirile se pot desfășura într-un singur loc sau prin deplasarea participanților.

Conform art. 10 alin. (1) al Legii privind întrunirile, orice persoană care intenţionează să desfăşoare o întrunire notifică în scris, printr-o declaraţie prealabilă, autoritatea administraţiei publice locale din unitatea administrativ-teritorială respectivă cu cel puţin 5 zile înainte de data desfăşurării întrunirii. 

De asemenea, potrivit art. 14 al Legii privind întrunirile, la examinarea unei declaraţii prealabile sau a unei cereri, precum şi la asigurarea ordinii publice în timpul desfăşurării întrunirii, autorităţile publice vor acţiona astfel încît să elimine doar elementele ilicite ale întrunirii, garantînd, pe cît este posibil, dreptul la întrunire. Dacă, din declaraţia prealabilă sau din alte date pe care le deţine, reiese că scopurile sau forma de desfăşurare a întrunirii preconizate contravin Constituţiei Republicii Moldova sau pot duce la încălcarea legislaţiei, autoritatea administraţiei publice locale informează neîntîrziat organizatorul cu privire la obligaţiile pe care le are în această calitate,  precum şi îi atrage atenţia asupra cadrului legal existent. 

Totodată, dacă consideră necesar pentru asigurarea desfăşurării în mod paşnic a întrunirii, autoritatea administraţiei publice locale poate recomanda organizatorilor modificarea condiţiilor de desfăşurare a întrunirii declarate privind ora, locul sau forma de desfăşurare a întrunirii. Decizia finală cu privire la modificarea orei, a locului sau a formei de desfăşurare a întrunirii îi aparţine organizatorului.

În același timp, dacă deţine probe concludente că întrunirea urmează să se desfăşoare cu  încălcarea prevederilor art. 8 din Legea privind întrunirile, autoritatea administraţiei publice locale poate iniţia o procedură judiciară, prin care să ceară interzicerea întrunirii sau modificarea, după caz, a orei, a locului sau a formei de desfăşurare a acesteia. Intentarea acţiunii nu suspendă dreptul de a desfăşura întrunirea. În urma examinării, instanţa de judecată poate adopta fie decizia de  interzicere a întrunirii declarate ori modificarea orei, a locului sau a formei de desfăşurare a întrunirii, fie menţinerea dreptului de a desfăşura întrunirea.

Astfel, pornind de la normele enunțate mai sus, o întrunire poate fi interzisă sau asupra modului de organizare și desfășurare a acesteia se intervine doar în cazurile stabilite de Legea privind întrunirile, la demersul administrației publice locale și numai în baza hotărîrii definitive a instanței de judecată.

În aceeași ordine de idei, art. 75 alin. (3) din Codul electoral prevede că avertismentul, în calitate de sancțiune pentru încălcarea legislației electorale, se aplică prin hotărîre a Comisiei Electorale Centrale în cazul oricăror alegeri, precum și prin hotărîre a consiliului electoral de circumscripție – în cazul alegerilor locale. Pornind de la norma precitată și raportînd-o la circumstanțele speței, consiliul electoral de circumscripție este în drept să aplice avertismentul concurenților electorali doar în cazul alegerilor locale, iar în cazul alegerilor parlamentare această competență aparține de drept doar Comisiei Electorale Centrale.

Suplimentar, dat fiind faptul că avertismentul aplicat de CECEU nr. 12 prin hotărîrea nr. 90 din 9 februarie 2019 vizează încălcarea art. 52 alin. (7) din Codul electoral, Comisia relevă că, potrivit art. 400 alin. (1) din Codul contravențional, constatarea contravenției prevăzute la art. 481 alin. (5) din Codul contravențional, în partea ce privește utilizarea ilegală a resurselor administrative, aparține Inspectoratului General al Poliției. La caz, prin Încheierea din 2 februarie 2019 a Sectorului de Poliție nr. 1 al Inspectoratului de Poliție Sîngerei s-a constatat neîntrunirea faptei contravenționale.

Pentru motivele arătate și în temeiul art. 18 alin. (2), art. 52 alin. (7), art. 75 alin. (3) din Codul electoral nr. 1381-XIII din 21 noiembrie 1997, Legea nr. 26-XVI din 22 februarie 2008 privind întrunirile, Codul contravențional nr. 218-XVI din 24 octombrie 2008, al pct. 26 lit. b) din Regulamentul privind procedura de examinare și soluționare a contestațiilor de către organele electorale în perioada electorală, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 3353 din 20 iulie 2010, Comisia Electorală Centrală h o t ă r ă ș t e:

 

  1. Se admite contestația nr. CEC-10AP/62 din 12 februarie 2019 a Partidului Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova”.
  2. Se anulează hotărîrea nr. 90 din 9 februarie 2019 emisă de Consiliul electoral al circumscripției electorale uninominale nr. 12, or. Sîngerei „Cu privire la sesizarea nr. 3 din 4 februarie 2019 parvenită de la Sectorul de Poliție nr.1 al Inspectoratului de Poliție Sîngerei”.
  3. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

           

Președintele

Comisiei Electorale Centrale                                                                                      Alina RUSSU

 

Secretarul

Comisiei Electorale Centrale                                                               Veaceslav AGRIGOROAE

 

Chișinău, 15 februarie 2019

Nr. 2337