Nr. 2347 - cu privire la contestaţia nr. CEC-10AP/71 din 14 februarie 2019 a domnului Petru Ursu, candidat independent pentru funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 48, orașul Slobozia, municipiile Tiraspol și Bender

  • 17.02.2019
  • 3836
  • 0

H O T Ă R Î R E

cu privire la contestaţia nr. CEC-10AP/71 din 14 februarie 2019 a domnului Petru Ursu, candidat independent pentru funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova

în circumscripția uninominală nr. 48, orașul Slobozia, municipiile Tiraspol și Bender

 

La 14 februarie 2019, domnul Petru Ursu, candidat independent pentru funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 48, orașul Slobozia, municipiile Tiraspol și Bender, a depus la Comisia Electorală Centrală o contestaţie, înregistrată la Comisie sub nr. CEC-10 AP/71, prin care solicită:

1) admiterea acesteia;

2) anularea hotărîrii nr. 61 din 12 februarie 2019 a Consiliului electoral al circumscripției uninominale nr. 48, orașul Slobozia, municipiile Tiraspol și Bender (în continuare – CECEU nr. 48);

3) adoptarea unei hotărîri executorii cu privire la stabilirea ordinii de înscriere a concurenților electorali în buletinul de vot la alegerile parlamentare din 24 februarie 2019 conform procedurii inițial stabilite.

 

În motivarea contestaţiei, autorul arată că la 19 ianuarie 2019 a depus la CECEU nr. 48 documentele pentru înregistrarea sa în calitate de candidat independent la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 48, orașul Slobozia, municipiile Tiraspol și Bender, iar la 29 ianuarie 2019 CECEU nr. 48 i-a comunicat că în buletinul de vot va figura pe locul al patrulea, susținînd că i-a fost eliberată în acest sens legitimația de candidat.

Contestatarul a considerat că informația este certă și și-a început campania electorală prin instalarea panourilor, tipărirea și răspîndirea pliantelor în care a indicat locul pe care va fi în buletinul de vot. Informația respectivă a transmis-o și alegătorilor în cadrul unei întîlniri cu aceștia.

La 12 februarie 2019, CECEU nr. 48 a adoptat hotărîrea nr. 61 cu privire la stabilirea ordinii de înscriere a concurenților electorali în buletinul de vot la alegerile parlamentare din 24 februarie 2019.

Potrivit hotărîrii, autorului contestației în buletinul de vot i-a revenit al șaselea loc. În opinia sa, hotărîrea este arbitrară, adoptată contrar prevederilor legale și în afara termenului legal stabilit.

În acest context contestatarul invocă prevederile art. 53 alin. (3) din Codul electoral, conform căruia concurenții electorali se înscriu în buletine în ordinea rezultată din tragerea la sorţi efectuată zilnic de către organul electoral respectiv.

Totodată, se face trimitere și la Regulamentul cu privire la procedurile de tragere la sorți, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 1729 din 3 iulie 2018, de asemenea la Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și desfășurare a alegerilor Parlamentului Republicii Moldova din 24 februarie 2019.

 

CECEU nr. 48, în referința depusă la Comisie pe data de 16 februarie 2019 și înregistrată sub nr. CEC-10AP/71/R, relevă următoarele.

Conform prevederilor pct. 43 din Regulamentul privind particularitățile de desemnare și înregistrare a candidaților la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova, aprobat prin hotătîrea CEC nr. 1731 din 3 iulie 2018, pentru înregistrarea candidaților la funcția de deputat în Parlament în circumscripția națională, cel tîrziu cu 30 de zile înainte de ziua alegerilor, Comisiei Electorale Centrale i se prezintă actele indicate la art. 49 din Codul electoral și cu respectarea rigorilor stabilite la art. 46 alin. (3) și art. 84 alin. (2) lit. a) din Codul electoral.

Potrivit pct. 44 din Regulamentul privind particularitățile de desemnare și înregistrare a candidaților la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova, pentru înregistrarea candidaților la funcția de deputat în Parlament în circumscripțiile uninominale, cel tîrziu cu 30 de zile înainte de ziua alegerilor, consiliilor electorale de circumscripție li se prezintă, personal de candidat, actele indicate la art. 49 din Codul electoral și listele de subscripție întocmite în conformitate cu rigorile stabilite la art. 47 și art. 86 din Codul electoral.

În perioada specificată, mai exact la data de 22 ianuarie 2019, trei potențiali candidați (Luncari Alexandru, Ursu Petru și Iovcev Ion) au depus la CECEU nr.48, în condițiile pct. 46 din  Regulamentul privind particularitățile de desemnare și înregistrare a candidaților la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova, demersuri de înregistrare în calitate de candidat la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova pentru circumscripția nr.48.

Pînă la 22 ianuarie 2019, demersuri similare de înregistrare în calitate de candidat la alegerile parlamentare din 24 februarie 2019 au fost depuse de un număr de cinci potențiali candidați, ale căror dosare erau în proces de examinare, fără a li se atribui încă numere de înregistrare. Prin urmare, consideră nefondate afirmațiile domnului Ursu Petru precum că acesta cunoștea cu certitudine că CECEU nr.48 i-a atribuit în buletinului de vot locul al patrulea.

Mai mult decît atît, la data de 22 ianuarie 2019, la solicitarea CECEU nr.48, pentru tragerea la sorți în vederea stabilirii ordinii de primire a documentelor pentru înregistrarea candidaților în funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova au fost invitați potențialii candidați Luncari Alexandru, Ursu Petru și Iovcev Ion. În urma extragerii, domnului Ursu Petru i-a revenit numărul de ordine 8 (opt) pentru a-i fi primite documentele spre înregistrare.

Potrivit prevederilor pct. 45 din Regulamentul privind particularitățile de desemnare și înregistrare a candidaților la funcția de deputat în Parlamentul Republicii, procedura de tragere la sorţi în vederea stabilirii ordinii de primire a documentelor de la candidații la funcția de deputat în Parlament, precum și în vederea determinării ordinii de înscriere a concurenților electorali în buletinul de vot se efectuează în condițiile Regulamentului cu privire la procedurile de tragere la sorți.

Conform pct. 14, 15 din Regulamentul cu privire la procedurile de tragere la sorți, art. 53 alin. (3) din Codul electoral, concurenții electorali se înscriu în buletinul de vot în ordinea rezultată din tragerea la sorți efectuată zilnic de către organul electoral respectiv. La ora 17.00 a zilei în care doi sau mai mulți pretendenți au depus actele spre înregistrare, organul electoral se convoacă pentru a organiza tragerea la sorți. Pretendenții sînt înștiințați despre convocarea organului electoral, prin plasarea unui anunț sau prin telefon, imediat după ce a fost depus cel de-al doilea set de documente.

După cum a fost menționat mai sus, la data de 22 ianuarie 2019, ora 17.00, a avut loc tragerea la sorți. În vederea tragerii la sorți au fost numerotate trei bilete cu numerele 6 (șase), 7 (șapte) și 8 (opt). Reiterăm că, potrivit rezultatelor tragerii la sorți, domnului Ursu Petru i-a revenit numărul de ordine 8 (opt) pentru a-i fi primite documentele și respectiv pentru înregistrarea în buletinul de vot, dar nicidecum numărul 4 (patru) așa cum susține contestatarul.

Ulterior examinării demersurilor de înregistrare, unul din primii cinci potențiali candidați și-a retras cererea de înregistrare în calitate de candidat la alegerile din 24 februarie 2019, iar unui alt potențial candidat i-a fost refuzată înregistrarea în temeiul art. 86 alin. (1) și (3) din Codul electoral. Prin urmare, domnului Ursu Petru în buletinul de vot i-a fost stabilit locul al șaselea.

CECEU nr.48 în baza celor expuse în referință consideră afirmațiile contestatarului ca fiind nefondate.

 

Examinînd documentele prezentate, Comisia constată următoarele.

În conformitate cu art. 72 alin. (1) din Codul electoral, hotărîrile consiliului electoral de circumscripție pot fi contestate la organul electoral ierarhic superior în termen de 3 zile de la adoptarea hotărîrii. Astfel, Comisia reține că termenul legal de depunere a contestației a fost respectat de contestatar și contestația corespunde tuturor cerințelor de formă și de fond.

Potrivit art. 71 alin. (5) din Codul electoral, în cazul contestațiilor privind hotărîrile organelor electorale, sarcina probării legalității revine acestor organe. Respectiv, conform probelor prezentate de CECEU nr. 48, în data de 22 ianuarie 2019, la organul electoral au depus actele pentru înregistrare trei pretendenți la calitatea de candidat pentru funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova (domnii Iovcev Ion, Luncari Alexandru și Ursu Petru).

Potrivit art. 53 alin. (3) din Codul electoral, concurenţii electorali se înscriu în buletine în ordinea rezultată din tragerea la sorţi efectuată zilnic de către organul electoral respectiv.

În conformitate cu prevederile pct. 45 din Regulamentul privind particularitățile de desemnare și înregistrare a candidaților la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova, procedura de tragere la sorți în vederea stabilirii ordinii de primire a documentelor de la candidații la funcția de deputat în Parlament, precum și în vederea determinării ordinii de înscriere a concurenților electorali în buletinul de vot se efectuează în condițiile Regulamentului cu privire la procedurile de tragere la sorți, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 1729 din 3 iulie 2018.

Conform pct. 15-17 din Regulamentul cu privire la procedurile de tragere la sorți, la ora 17.00 a zilei în care doi sau mai mulţi pretendenți au depus actele spre înregistrare, organul electoral se convoacă pentru a organiza tragerea la sorţi. Pretendenții sînt înștiințați despre convocarea organului electoral, prin plasarea unui anunț sau prin telefon, imediat după ce a fost depus cel de-al doilea set de documente. Pînă la demararea procedurii de tragere la sorți, participanții se înregistrează, completînd în acest sens o listă de prezență, în care își înscriu numele, prenumele, iar în cazul persoanei împuternicite – și numele, prenumele pretendentului pe care îl reprezintă, data completării și își aplică semnătura. Lista de prezență completată se anexează la procesul-verbal cu privire la tragerea la sorți. Participanții la tragerea la sorți, în prezenţa membrilor organului electoral, extrag pe rînd biletele din urnă, înscriu pe versoul biletului extras numele, prenumele pretendentului, data extragerii și își aplică semnătura. Tragerea la sorţi se va efectua în ordinea depunerii de către aceştia a documentelor spre înregistrare. Numărul extras este numărul de rînd conform căruia pretendentul va fi înscris în buletinul de vot după înregistrarea acestuia în calitate de concurent electoral de către organul electoral respectiv.

În urma efectuării tragerii la sorți din 22 ianuarie 2019, la ora 17.00, domnul Iovcev Ion a extras biletul cu nr. 6, domnul Luncari Alexandru - cu nr. 7, domnul Ursu Petru – cu nr. 8, fapt confirmat prin semnăturile acestora pe versoul biletelor.

Totodată, CECEU nr. 48 prin hotărîrile nr. 20 din 11 ianuarie 2019 și nr. 52 din 29 ianuarie 2019 a  respins cererile de înregistrare ale pretendenților Meleca Vladimir și Luncari Alexandru la calitatea de candidat independent pentru funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova.

Prin urmare, domnului Ursu Petru în buletinul de vot i-a revenit locul al șaselea.

Astfel, Comisia consideră că organul electoral a stabilit corect ordinea înscrierii concurenților electorali în buletinul de vot pentru alegerile parlamentare din 24 februarie 2019 prin hotărîrea nr. 61 din 12 februarie 2019.

Conform probelor prezentate de consiliu, documentele contestatarului pentru înregistrarea sa în calitate de candidat independent la funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 48, orașul Slobozia, municipiile Tiraspol și Bender au fost depuse la 22 ianuarie 2019, astfel că afirmația acestuia că a depus documentele la 19 ianuarie 2019 induce în eroare.

În ceea ce privește argumentul autorului contestației că hotărîrea nr. 61 din 12 februarie 2019 a fost adoptată în afara termenului legal stabilit, acesta este eronat, deoarece ordinea de înscriere a concurenților electorali în buletinul de vot  a fost stabilită după încheierea perioadei de înregistrare a candidaților, așa cum prevăd pct. 78 din Programul calendaristic pentru realizarea acțiunilor de organizare și desfășurare a alegerilor Parlamentului Republicii Moldova din 24 februarie 2019 și pct. 24 din Regulamentul cu privire la procedurile de tragere la sorți.

            Pentru motivele expuse și în temeiul art.18 alin. (2), art. 53 alin. (3) lit. b), art. 72 alin. (1), art. 86 alin. (1) din Codul electoral nr. 1381-XIII din 21 noiembrie 1997, pct. 26 lit. b) din Regulamentul privind procedura de examinare şi soluţionare a contestaţiilor de către organele electorale în perioada electorală, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 3353 din 20 iulie 2010, Comisia Electorală Centrală hotărăşte:

 

1. Se respinge contestația nr. CEC-10AP/71 din 14 februarie 2019 a domnului Petru Ursu, candidat independent pentru funcția de deputat în Parlamentul Republicii Moldova în circumscripția uninominală nr. 48, orașul Slobozia, municipiile Tiraspol și Bender.

2. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială al Comisiei Electorale Centrale şi în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

 

Preşedintele

Comisiei Electorale Centrale                                                                                        Alina RUSSU

 

Secretarul

Comisiei Electorale Centrale                                                                   Veaceslav AGRIGOROAE

 

Chişinău, 17 februarie 2019

Nr. 2347