Nr. 2345 - cu privire la contestațiile nr. CEC-10AP/57 și CEC-10AP/58 din 11 februarie 2019 ale domnului Maxim Lebedinschi, reprezentantul cu drept de vot consultativ al Partidului Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” și contestația nr. CEC-10AP/72 din 14 februarie 2019 a Partidului Liberal

  • 17.02.2019
  • 3668
  • 0

HOTĂRÎRE

cu privire la contestațiile nr. CEC-10AP/57 și CEC-10AP/58 din 11 februarie 2019 ale domnului Maxim Lebedinschi, reprezentantul cu drept de vot consultativ al Partidului Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” și contestația nr. CEC-10AP/72 din 14 februarie 2019 a Partidului Liberal

 

            La data de 11 februarie, reprezentantul cu drept de vot consultativ al Partidului Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” (în continuare – PSRM), domnul Maxim Lebedinschi, a depus la Comisia Electorală Centrală două contestații, înregistrate sub nr. CEC-10AP/57 și CEC-10AP/58.

            Autorul contestațiilor solicită admiterea acestora, sancționarea Partidului Politic „Șor” (în continuare – PP „Șor”) și întreprinderea acțiunilor ce se impun conform prevederilor art. 75 din Codul electoral.

            De asemenea, prin contestația nr. CEC-10AP/57 se solicită sancționarea doamnei Olga Vlasenco, candidat din partea PP „Șor” în circumscripția uninominală nr. 15, or. Călărași, iar prin contestația nr. CEC-10AP/58 sancționarea domnului Igor Țîbîrnă, candidat din partea PP „Șor” în circumscripția uninominală nr. 12, or. Sîngerei.

            În ambele contestații se arată că la data de 11 ianuarie 2019 în or. Călărași, iar la data de 30 ianuarie 2019 în or. Sîngerei candidații din partea PP „Șor” au împărțit cadouri localnicilor, și anume calendare, ceasuri și pliante informative despre activitatea PP „Șor” și în susținerea candidaților numiți mai sus.

            Mai menționează că la data de 11 ianuarie 2019, purtătoarea de cuvînt a PP „Șor”, doamna Alina Șargu, fiind contactată de portalul informațional de știri TV8, a declarat că ceasurile au fost oferite beneficiarilor de carduri ale magazinelor sociale cu ocazia sărbătorilor de iarnă.

            La data de 30 ianuarie 2019, în cadrul unei conferințe de presă, purtătorul de cuvînt al PP „Șor”, doamna Alina Șargu, a menționat că valoarea unui ceas este de 40 lei.

            Contestatarul își întemeiază pretențiile pe prevederile art. 41 alin. (1), alin. (2) lit. a), d), e), f), alin. (4) - (6) și alin. (10) din Codul electoral, ale art. 1811 alin. (1) și alin. (3) din Codul penal, ale hotărîrii Comisiei Electorale Centrale nr. 1988 din 21 decembrie 2019 cu privire la stabilirea plafonului general al mijloacelor financiare ce pot fi virate în contul „Destinat grupului/ grupurilor de inițiativă” la alegerile parlamentare din data de 24 februarie 2019 și ale Regulamentului privind modalitatea plasării publicității electorale și de promovare politică pe panourile publicitare, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 3328 din 28 aprilie 2015.

            În contestația nr. CEC-10AP/57 se face trimitere la raportul săptămînal nr. 2, conform căruia în cazul doamnei Olga Vlasenco au fost achitate 6866,69 pentru plasarea și deservirea materialului publicitar și 6900 lei pentru cheltuieli de tipar, iar alte cheltuieli nu au fost declarate.

            În cazul candidatului din partea PP „Șor”, domnul Igor Țîbîrnă, potrivit contestației nr. CEC-10AP/58, în rapoartele financiare ale PP „Șor” pentru susținerea grupurilor de inițiativă, dar și în cel prezentat pînă la data de 10 decembrie 2018, lipsesc cheltuielile pentru achiziționarea ceasurilor de perete, atît de partid, cît și de către domnul Igor Țîbîrnă.

            Totodată, în rapoartele financiare ale concurentului electoral pentru săptămîna nr. 2 se indică cheltuieli pentru materialul electoral în format electoral către „Magazinele Sociale” SRL.

            În contestație se precizează că ceasurile de perete pe care sînt imprimate sigla și denumirea PP „Șor” au fost dăruite, de către părțile ale căror acțiuni se contestă, cu scop de agitație electorală, iar ceasurile sînt excluse din categoria cadourilor simbolice enumerate la art. 1811 alin. (3) din Codul penal.

            Mai susține că ceasurile nu puteau fi achitate pînă la începerea campaniei electorale decît din contul „Fond destinat grupurilor de inițiativă” sau din contul „Fond electoral”.

            Contestatarul notează că prețul de 40 de lei este unul suspect de mic, întrucît din anunțurile de prețuri la ceasuri a constatat că cel mai mic preț pentru un ceas similar este de 272 lei în Republica Moldova și circa 10 euro în România, fără baterie și imprimarea logoului.

            Potrivit contestației, părțile ale căror acțiuni se contestă au făcut agitație electorală cu materiale achiziționate din fonduri nedeclarate, contrar art. 1811 din Codul penal.

            În calitate de probe au fost prezentate capturi de ecran ale unor știri de pe paginile din rețeaua Internet www.tv8.md și www.protv.md.

           

La data de 14 februarie 2019, Partidul Liberal a depus la Comisie o contestație, înregistrată sub nr. CEC-10AP/72, prin care arată că la data de 12 februarie 2019 în orașul Glodeni, r. Glodeni, pe str. Decebal a fost organizat un concert electoral de către PP „Șor” în cadrul căruia s-au oferit ceasuri și, în temeiul art. 1811 din Codul penal, solicită admiterea contestației, sesizarea organelor de drept și excluderea PP „Șor” din campania electorală pentru alegerile parlamentare din 24 februarie 2019.

           

Prin referințele înregistrate la Comisie sub nr. CEC-10AP/57/R și CEC-10/58/R din 13 februarie 2019 și suplimentul la acestea din 14 februarie 2019, reprezentantul cu drept de vot consultativ al PP „Șor”, domnul Vladimir Fiodorov, califică contestațiile drept neîntemeiate și solicită respingerea lor.

            În motivarea solicitării de respingere, domnul Vladimir Fiodorov relevă că aceste capturi de ecran aduse ca probe nu constituie dovezi admisibile, deoarece fotografiile au ca sursă o persoană anonimă, ceea ce duce la neexaminarea acestora, deoarece nu se încadrează în exigențele față de probe legal prevăzute la art. 10 alin. (1) în coroborare cu alin. (2) din Legea nr. 190 din 19 iulie 1994 cu privire la petiționare. De asemenea, conform pct. 8 din Regulamentul privind procedura de examinare și soluționare a contestațiilor de către organele electorale în perioada electorală, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 3353 din 20 iulie 2019, probele prezentate trebuie să corespundă cerințelor de admisibilitate și pertinență.       

            Reprezentantul PP „Șor” menționează că în legătură cu sesizarea nr. CEC-7/258 din 15 ianuarie 2019 depusă de Blocul electoral „ACUM Platforma DA și PAS” cu privire la pretinsa încălcare a legislației electorale, Comisia Electorală Centrală a adoptat o hotărîre prin care a respins probele ce reprezentau fotografii postate pe portalul informațional de știri AGORA realizate de o persoană anonimă.

            Prin urmare, în condițiile în care drept probă sînt prezentate fotografii a căror proveniență este incertă, pretinsa încălcare rămîne doar o prezumție precum că la caz a fost făcută agitație electorală, o opinie a contestatarului care nu își găsește suport legal și faptic.

            Cu referire la alegația precum că împărțirea ceasurilor de perete localnicilor de către PP „Șor” constituie o faptă de corupere a alegătorilor, domnul Vladimir Fiodorov observă că, potrivit art. 1811 alin. (3) din Codul penal, lista bunurilor admise în calitate de cadouri simbolice pentru publicitate electorală sau politică nu este una exhaustivă și nu se limitează doar la acestea.

            Suplimentar, susține că în baza prevederilor art. 41 alin. (5) raportate la art. 41 alin. (6) din Codul electoral, precum și în conformitate cu alin. (3) al art. 1811 din Codul penal, nu reprezintă obiect material al faptei de corupere a alegătorilor acele bunuri care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:

  • reprezintă materiale sau obiecte de publicitate electorală sau politică;
  • poartă numele și prenumele candidatului, respectiv denumirea partidului politic, semne sau simboluri ale concurenților electorali;
  • valoarea bunurilor per unitate nu depășește 2 unități convenționale, adică 100 lei.

De asemenea, potrivit referinței, obiectele au fost confecționate din mijloacele contului „Fond electoral”, fapt atestat în Rapoartele privind veniturile și cheltuieli din campania electorală la situația din 25 ianuarie 2019 și din 1 februarie 2019.

Potrivit suplimentului la referința asupra contestațiilor nr. CEC-10AP/57 și CEC-10AP/58, reprezentantul cu drept de vot consultativ al PP „Șor”, domnul Vladimir Fiodorov, a prezentat contractele de achiziționare a ceasurilor, ordinele de plată, precum și factura fiscală.

Dat fiind cele menționate, susține că lipsește vreo încălcare privind utilizarea de fonduri financiare și materiale nedeclarate de către concurentul electoral PP „Șor” și, drept consecință, prevederile art. 75 alin. (5) din Codul electoral sînt inaplicabile.

 

Examinînd materialele cauzelor, Comisia constată următoarele.

Avînd în vedere că obiectul contestațiilor reprezintă un ceas de perete cu logoul și simbolul PP „Șor” distribuit în calitate de cadou simbolic de promovare electorală sau politică, Comisia a decis conexarea acestora și examinarea lor concomitentă.

Conform art. 71 alin. (6) din Codul electoral, contestațiile privind finanțarea campaniilor electorale se adresează Comisiei Electorale Centrale, în cazul concurenților electorali în alegerile parlamentare și prezidențiale, sau consiliilor electorale de circumscripție, în cazul candidaților independenți în alegerile locale. Examinarea contestațiilor privind finanțarea campaniilor electorale ale partidelor politice nu se supune termenelor de prescripție prevăzute la art. 72-74 din Codul electoral.

Din contestațiile depuse, rezultă că PP „Șor”, precum și candidații desemnați pe circumscripția uninominală nr. 12, or. Sîngerei și circumscripția uninominală nr. 15, or. Călărași au oferit împreună cu materialele promoționale și ceasuri de perete cu logoul și simbolul PP „Șor”.

Printre contractele și ordinele de plată prezentate de partea ale cărei acțiuni se contestă, se numără și un Contract de prestare a serviciilor nr. 02/1218 din 4 decembrie 2018 privind livrarea a diverse bunuri cu logoul și simbolul PP „Șor”, inclusiv ceasuri de perete în cantitate de 5470 bucăți, în valoare totală de 7280 USD (preț unitar 1,28 USD), precum și ordinele de plată privind efectuarea tranzacției. Figurează și un Contract de vînzare-cumpărare nr. 1D-1P din 25 ianuarie 2019 cu privire la achiziționarea a 7000 de ceasuri de perete cu logoul și simbolul PP „Șor”, în valoare totală de 280 000 lei, precum și ordinele de plată privind efectuarea tranzacției.

Potrivit alin. (5) în coroborare cu alin. (6) al art. 41 din Codul electoral, concurenților electorali li se interzice să ofere alegătorilor bani, să le distribuie fără plată bunuri materiale, inclusiv din ajutoare umanitare sau din alte acțiuni de binefacere. Regula respectivă nu se aplică în cazul cadourilor simbolice, reprezentînd publicitate electorală sau politică, confecționate din mijloace declarate de pe contul „Fond electoral”, care poartă simbolica concurentului electoral și a căror valoare de piață nu depășește 2 unități convenționale.

În același timp, pct. 13 subpct. (3) din Regulamentul privind finanțarea campaniilor electorale, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 3352 din 4 mai 2015, enumeră cu titlu de exemplu bunurile ce pot constitui cadouri simbolice, nelimitîndu-se doar la cele specificate, fiind indicate și altele, cu condiția să nu depășească valoarea de 2 unități convenționale și să nu se atribuie la excepțiile prevăzute de alin. (5) art. 41 din Codul electoral. Aceeași situație este prevăzută și la art. 1811 alin. (3) din Codul electoral, la care fac trimitere contestatarii, unde lista bunurilor enumerate nu este una exhaustivă, ci este exemplificată, fapt dovedit prin utilizarea prepoziției „precum” în textul normei, ceea ce semnifică „ca de exemplu”.

Totodată, cheltuielile pentru confecționarea ceasurilor sînt reflectate în Raportul privind veniturile și cheltuielile din campania electorală a concurentului electoral PP „Șor” la situația din 1 februarie 2019.

Adițional, dat fiind faptul că din contractele prezentate în calitate de probe, valoarea unui ceas de perete se încadrează în limita prevăzută de lege, oferirea acestuia în calitate de obiect de promovare politică sau electorală nu este interzisă, întrucît bunurile oferite în calitate de cadouri simbolice nu se rezumă doar la lista prevăzută la pct. 13 subpct. (3) din Regulamentul privind finanțarea campaniilor electorale.

Prin urmare, deoarece cheltuielile pentru confecționarea ceasurilor sînt reflectate în Raportul privind veniturile și cheltuielile concurentului electoral, iar nemijlocit ceasurile corespund rigorilor prevăzute de art. 41 alin. (4) și (6) din Codul electoral, respectiv nu sînt întrunite condițiile prevăzute de art. 75 alin. (5) din Codul electoral.

În partea ce ține de ceasurile confecționate în baza Contractului de prestări servicii nr. 02/1218 din 4 decembrie 2018, Comisia se va pronunța în privința lor la examinarea Raportului de gestiune financiară a partidului politic pentru semestrul II al anului 2018, care urmează a fi prezentat pînă la data de 31 martie 2019.

Cu referire la capturile de ecran de pe pagina informațională de Internet www.tv8.md, prezentate ca probă, Comisia relevă că ele nu pot fi reținute în această calitate, deoarece textul și imaginile cu materialele promoționale ale PP „Șor” captate nu probează data, ora, locul răspîndirii acestora, precum și nu poate fi reținut în calitate de material probatoriu al declarațiilor purtătorului de cuvînt al PP „Șor”.

Pentru motivele arătate și în temeiul art. 18 alin. (2), art. 41, art. 43, art. 75 din Codul electoral, al Regulamentului privind finanțarea campaniilor electorale, aprobat prin hotărîrea CEC nr. 3352 din 4 mai 2015, al pct. 26 lit. a) din Regulamentul privind procedura de examinare și soluționare a contestațiilor de către organele electorale în perioada electorală, aprobat prin hotărîrea Comisiei Electorale Centrale nr. 3353 din 20 iulie 2010, Comisia Electorală Centrală h o t ă r ă ș t e:

 

  1. Se resping ca neîntemeiate contestațiile nr. CEC-10AP/57 și CEC-10AP/58 din 11 februarie 2019 ale domnului Maxim Lebedinschi, reprezentantul cu drept de vot consultativ al Partidului Politic „Partidul Socialiștilor din Republica Moldova” în Comisia Electorală Centrală și contestația nr. CEC-10AP/72 din 14 februarie 2019 a Partidului Liberal.
  2. Prezenta hotărîre intră în vigoare la data adoptării, se publică pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale și în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

Președintele

Comisiei Electorale Centrale                                                                                     Alina RUSSU

 

Secretarul

Comisiei Electorale Centrale                                                              Veaceslav AGRIGOROAE

 

Chișinău, 17 februarie 2019

Nr. 2345